A White Monday-ról már évekkel ezelőtt már olvashattatok nálunk. A felesleges vásárlást ellenző gondolat egyre több helyen és erősebben terjed, a Föld ökológiai krízisének kellős közepén folyamatos alternatíva keresésben vagyunk.
2022-ben a Black Friday és Cyber Monday alkalmával az amerikaiak 87 billió dollárt költöttek el; a kínaiak még ennél is többet a tőlük eredő Singles Day-en. Ez utóbbi a szinglik vásárlási napja hagyományosan november 11-én. Négy egyedülálló egyetemista fiú ötlete, a négy darab egyes szám 11.11 erőteljes szimbólumaként. Így nem is csodálkozunk, hogy az alibaba.com kínai webáruház ilyenkor bonyolítja le évente a legnagyobb forgalmát.
Az Instagram erejének köszönhetően a #WhiteMonday mozgalom új üzenete egyre gyorsabban jut el a tömegekhez: válassz újrafelhasználható, megjavított vagy újrahasznosítható tárgyakat. A gazdasági körforgás elméletét a svéd Henning Gillberg formálta mozgalommá White Monday néven hazájában.
A White Monday mozgalommal egyetértőket arra bátorítják, hogy mindezt a közösségi platformokon is jelenítsék meg:
- a képek mellett használd a #WhiteMonday-t
- ne vegyél részt a Black Fridayban azaz ne vásárolj semmit
- próbáld meg a felmerülő igényeid használt, megjavított vagy bérelt eszközökkel megoldani.
Mindezekkel csökkentheted saját környezeti lábnyomod és a Föld terhelését. Ha nem veszed meg, ezzel is jelezed a gyártóknak, hogy feleslegesnek találod a Föld bolygót elárasztó árudömpinget.
Több mint 200 szervezet, influencer és vállalat szerte a világon vesz részt az idén november 25-ére eső #WhiteMonday eseményen.
Egyéni fogyasztóként is megvan az erőnk ahhoz, hogy bojkottáljuk a shopping napokat a közösségi marketingen keresztül és egyre ismertebbé váljon a körforgásos gazdasági modell.
Miért nem lehet azt a mosógépet hosszabb időre tervezni?
Méltatlankodunk, hiszen egy vagyonba került, és nem akarnánk lecserélni, az új modell, a szállítás és futárvárás tennivalóival bajlódni. Az újonnan keletkezett elektronikai szemét elhelyezéséről nem is beszélve. És mennyi ilyen hétköznapinak mondható helyzetbe kerülünk az elektronikai termékek mellett a ruhákkal, otthonunk és munkahelyünk tárgyaival!
Körforgás és gazdaság?
A fogalom nem insta termék, és nem is a közgáz tantárgy egyik vizsgatétele.
A körforgásos gazdaság fogalma rendkívüli gyorsasággal robbant be a köztudatba, 2015-ben még csak egy-egy tanulmányok jelentek meg róla.
Az olyan fogyasztási cikkek gyártásakor, mint például a mobil telefon, a hosszabb élettartam, a könnyebb javíthatóság és az újrahasznosíthatóság alapvetően fontos az erőforrás-hatékony körforgásos gazdaság eléréséhez. De a körforgásos üzleti modell nem bízhat egyedül a jobb terméktervezésben; szükséges az érintett szolgáltatások és infrastruktúrák fejlesztése is.
Bő öt éve, a 2017-ben Helsinkiben megtartott Körforgásos Gazdasági Világfórumon (World Circular Economy Forum) olyan jelentések láttak világot (Circular by design — products in the circular economy), melyek fontosnak tartották a termék kinézete mellett a hosszabb élettartamot, az újrajavíthatóságot és a hatékonyabb anyaghasználatot.
A jelenlegi lineáris modell: gyártunk – használunk – eldobunk erősen függ a viszonylag olcsó és bőségesen rendelkezésre álló alapanyagoktól és energia készletektől. Az alapanyagok mennyisége már korántsem olyan bőséges. Ez a máról holnapra élés egyre súlyosbodó környezeti gondokhoz vezetett, mint a növekvő hulladékmennyiség, a széndioxid kibocsátás és a fajgazdagság elvesztése.
Az újrahasználat, a termékek javítása és rendbehozása jelentős környezeti és gazdasági eredményt hozhat, például a kevésbé környezetterhelő termékek tervezésének ösztönzésével és a szolgáltatások átalakulásával.
ADL - Debrecenimami
- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges