Jelenlegi hely

Reggeli őrület és egy kis segítség, hogy mindenki számára élhető legyen

Igyekezz már, hol a cipőd, el fogunk késni, miért most jut eszedbe, hogy pisilni kell, jajj kell az úszás cucc, megőőőőrülöööök hogy minden reggel ez megy! Na tegye a szívére a kezét, akinél még nem hangzottak el ezek vagy ennél változatosabb, neaggyisten cifrább napindító mondatok. Ugyhogy ugye? Szerintem bátran és általánosan kijelenthetjük: a reggeli készülődés, és intézménybe-munkahelyre kerülés a nap egyik legstresszesebb része – minden résztvevőnek! No de, tudjuk-e hogy miért? Kis-Kovácsné Vancsa Barbi írása.


Kép forrása

Tudunk-e bármit tenni, hogy ha nem is békés-boldog és kisimult, de legalább mindenki számára élhető legyen?

Igen és igen. Nézzük sorba.

Szóval a nagy kérdés, hogy miért nehéz a szülőnek, és miért képtelen a gyerek arra, hogy megkönnyítse felmenői dolgát.

Ebben a kérdésben már nehéz általánosítani, hiszen minden családi dinamika más és más. Van, ahol a szülő üdén és frissen kipattan az ágyból, és van, ahol hogyismondjam: nem. :D Mellette van, ahol a gyermek minden reggel a nyálán csúszik és kínlódik, hogy fel kell kelni, és van, ahol már a szülő fején ugrál az ébresztő előtt. És a fentiek bármilyen csudálatos kombinációja is fellelhető természetesen, és akkor még nem beszéltünk a több gyermeket nevelőkről, ahol anya és apa is különböző típusba tartozik reggelente. 

Azt viszont lehet általánosítani itt a nagy kavalkádba, hogy óhatatlanul is minden résztvevő nyomást érez magán. A szülő az időnyomást, a gyermek a szülő-nyomást. És minden presszió feszültséget és ellenállást generál – azt hiszem nem is kell tovább ragozni…

Tulajdonképpen mit várunk mi szülők?

Hát együttműködést, semmi többet.


Kép forrása

És mit vár a gyermek?

Békét, illetve a képességeinek megfelelő elvárások támasztását.

Figyelem: attól mert a gyermek képes önállóan felhúzni normál állapotában a cipőjét, attól az még egyáltalán nem biztos, hogy egy feszültséggel teli helyzetben is meg tudja tenni – és itt megint belecsúsztunk a lefelé ívelő spirálba.

Sőt, attól, hogy amúgy tud választani két dolog közül, lehet, hogy a nyomás leblokkolja – és már ez sem fog menni zökkenőmentesen. Ha ez így furán hangzik, gondoljunk csak bele egy vizsgaidőszakba, ahol még a nevünket is képesek voltunk elrontani ha váratlan kérdés jött velünk szembe…-nyilván csak mesélik, hogy van ilyen :D …

Na térjünk vissza az együttműködésre.

A gyermek együttműködéséhez alapvetően megfelelő szabályozás, alkalmazható mankók, egyértelmű elvárások és következmények szükségesek.


Kép forrása

Álljon itt a teljesség igénye nélkül egy felsorolás, hogy mi-miért lehet a segítségünkre reggelente!

  • Szabályrendszer. Képzeljétek, a gyerekek szeretik a szabályokat, főleg, ha a létrehozásukban közreműködhetnek. Lehet szabályozni a sorrendiséget, a lehetséges reggeli tevékenységeket, a körülményeket. Mondok példát: egy szundi-ideig az ébresztés után még összebújás van! Amíg anya fogat mos, játszhatsz!
  • Időmérés. A gyerekek időérzéke nem fejlett, teljesen szubjektíven, élmény-alapon látják a mi kínlódásunkat és versenyfutásunkat az idővel. Viszont remek eszközök léteznek arra, hogy számukra is vizuálisan megjelenítsük az egyes tevékenységek időtartamát: legyen az egy homokóra, vagy egy telefonos applikáció, ahol a kisegér megeszi az almákat, és ha azok elfogytak, akkor jár le az idő. De lehet a konyhai időzítőt is bekapcsolni, vagy nagyobbacskáknál akár órán jelezni, hogy mikor milyen tevékenység következik!
  • Napirend – kártyákkal. A vizuális megerősítés bármely életkorban nagyon hasznos eszköz, azonban az ovis-kisiskolás korosztály számára egy fontos jelen-horgony lehet, egy olyan sorvezető, ami mentén könnyebb megfelelni az elvárásoknak. Ez is lehet számtalan formában elkészíthető – post-itre rajzolt, nyomtatott, laminált, fotókkal illusztrált – a lényege, hogy a gyermek könnyen tudja „olvasni”, hogy mit is jelent az adott tevékenység-kártya. És a megvalósításban is kreatívak lehetünk – a post-it-et csak leveszem, ha kész a fogmosás, jelölhetem csipesszel a sorrendben, hogy hol tartok, rácsukhatok egy-egy „ablakot”, ha elvégeztem a képen lévő feladatot.
  • Megértés-beleérzés. Na, ez tán a legnehezebb reggelente, mikor sietni kell, mégis segíthet, ha van a repertoárunkban néhány instant mondat arra vonatkozóan, hogy igenis fontosak nekem a gyermekem érzései, jelzései. Látom, hogy fáradt vagy, nem pihented ki magad, ha beértünk az oviba, jelzem az óvónéninek, hogy a puhasarokba kuckózhass még egy picit! Elhiszem, hogy most nincs kedved oviba menni, képzeld, én is szívesebben tölteném az időt most veled, csak éppen nem tehetem, muszáj elvégezni a napi feladataimat a munkahelyemen, de ígérem, délután bepótoljuk! Nagyon sajnálom, hogy sürgetnem kell most téged, délután együtt lelassulunk a meseolvasáshoz!
  • +1: Igen, néha sokkal gyorsabb, ha „beadom a derekam” és igenis elolvasom azt a mesét, feltöltöm a gyermek szeretet-tankját, és az immár együttműködő gyermekkel nem harcban, hanem békében készülünk tovább!

Szabad próbálkozni. Szabad kreatívnak lenni. Szabad játszani, gyermekké válni, hogy jobban értsük a működésüket. És ha éppen nem sikerül, szabad magunknak megbocsátani – miután a gyermekkel is tisztáztuk, hogy ki-milyen hibát vétett, velem az élen.


Szerző: Kis-Kovácsné Vancsa Barbara 

gyógypedagógus, evésterápiás szakember, szoptatás segítő és neuro-hidroterapeuta, szülő-csecsemő/kisgyermek konzulens

https://www.facebook.com/mondjigentegyesulet

- KAPOSVÁRIMAMI -

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

Hogyan töltsük az Apák napját? 5+1 tuti ötlet

Hogyan töltsük az Apák napját? 5+1 tuti ötlet

Mindjárt itt az Apák napja! Magyarországon az Apák napját június harmadik vasárnapján tartjuk, idén június 16-ra esik. Ez az a nap, amikor végre a kedves édesapák is kapnak egy kis figyelmet és törődést, rukkoljunk hát elő valami emlékezetessel! Hiszen megérdemlik, hogy ezen a napon kicsit lazítsanak és jól érezzék magukat. Ha egy kis inspirációra van szükséged, íme 5+1 tuti ötlet, hogyan töltsétek el ezt a napot.
Újdonság: Tesz-Vesz város lakói asztalhoz ülnek

Újdonság: Tesz-Vesz város lakói asztalhoz ülnek

Mókás könyv az étkezésről a 105 éve született Richard Scarry rajzaival.
Mit is adjunk évzáróra a tanár néninek?

Mit is adjunk évzáróra a tanár néninek?

Csakis olyat, amit Te magad is elfogadnál! Belegondoltál már, mit jelenthet neki hazacipelni 3 tálcát az osztály nevével feliratozvam 2 vázát és számtalan bögrét minden évben? 
Önállóan olvasna a gyermekem, de milyen könyvet válasszak neki?

Önállóan olvasna a gyermekem, de milyen könyvet válasszak neki?

Az olvasás maga, a titkok és kalandok világába való repülés. De hogy repüljön egy, az olvasást most kezdő gyerek? Különlegesen szerkesztett könyvekkel segíthetünk nekik. Segítünk a választásban!
Ugrás az oldal tetejére