Jelenlegi hely

Téged szeretlek, és nem a jegyeidet!

Közeledik az év vége, "ió, ció, áció…", de mielőtt kitörne a vakáció, jönnek a témazárók, vizsgák, mindenféle értesítők, a bizonyítvány. Hogyan értékeljük a gyerekeket? Adunk nekik EQ-tükröt is?

Az értékeléssel kisiskolás kortól folyamatosan találkoznak a gyerekek, otthon is ezt kérdezik a szülők: Hányas lett a dolgozat? Milyen lett a bizonyítvány? Hogy sikerült a vizsga? A mókuskerék egyre korábban kezdődik, és ha nem az elképzelések szerint alakulnak az eredmények, szorongás és aggodalom üli meg a szülőket: elég lesz-e a pontszám? Hogyan segítsünk? Büntessünk vagy dicsérjünk?

Uzsalyné Pécsi Rita neveléskutató szerint a gyerekek önértékelését jelentősen befolyásolja, hogyan értélkelik őket az iskolában, ahol nagyon sok "IQ-tükröt" kapnak, pedig nemcsak az intellektuális teljesítmény az érték. A mai iskolarendszer főleg az értelem részképességeit méri (pl.verbális-, ill. felfogóképesség, logikus gondolkozás). Kutatások (és személyes tapasztalataink) is igazolják, hogy az életben nem az iskolai eminensek válnak be a legjobban. A boldoguláshoz csupán 20%-ban járulhat hozzá az IQ és 80%-ban az EQ.

"Hosszú távon mi az igazi teljesítmény? Nem a személyiség hatékonysága? Nem az, hogy magunk és mások örömére, megelégedésére tudunk valami eredetit nyújtani?"

Az EQ (érzelmi intelligencia) tükröket is kellene rendszeresen adni, hogy a személyiség kiegyensúlyozott visszajelzést kapjon. Néhány évvel ezelőtt az általa vezetett iskolában olyan bizonyítványt szerettek volna nyomtatni, amelyben a semmitmondó magatartás és szorgalom értékelése helyett többek között az alábbi kategóriák szerepeltek:önállóság, kitartás, pontosság, rendszeretet, önfegyelem, bírálat elfogadása, érzelmek kifejezése, udvariasság, figyelmesség, segítőkészség, társakhoz való viszony, figyelemkoncentráció, közösségi tevékenység, lendület, munkatempó...

Akkor még csak pótlapként tűzhették be ezt a bizonyítványba, de ma már sokféle lehetőség adódik az ilyen értékelésre is.

A családnak is feltétlenül be kell lépnie ebbe a folyamatba, mert biztosan a személyiség torzulásához vezet, ha valakinek folyamatosan torz tükör alakítja az énképét. "Kell, hogy legyenek olyan területek, amelyeken igazán értékesnek látjuk őt!" Adjunk egymásnak arányos értékelést azokról a tulajdonságainkról, amelyek értéket jelentenek.

Szülőként, házastársként találjuk meg azokat a lehetőségeket, amikor értékelhetjük gyermekünk, társunk emberi nagyságát, jóságát, ügyességét, kedvességét – egyszóval őt magát.

"Egy fiatalasszony az autójával hazafelé tartott. Nagyon óvatos volt, mert új volt az autó. Ifjú házasokként sokat takarékoskodtak, igen sok áldozatukba került. Az egyik kereszteződésben egy pillanatnyi figyelmetlenség miatt tolatás közben a sárhányó nekiütközött egy másik autó lökhárítójának. Kiszállt és látta, hogy behorpadt a szép karosszéria is. Elsírta magát. Mit mond majd a férjének? Hogyan lehetett ilyen ügyetlen? Ilyen figyelmetlen? Közben remegő kézzel kereste a papírjait. Egyszer csak a biztosító kárbejelentő dokumentumok közül kiesett egy cédula, amelyen határozott, férfias kézírással a következő üzenet állt: Baleset esetén emlékezz, drágám, arra, hogy téged szeretlek, és nem az autót!"

Jó lenne, ha a gyermekeink bizonyítványába is bekerülhetne ez a kis üzenet (ha már nincs EQ-tükör benne): "Emlékezz, drágám, arra, hogy téged szeretlek, és nem a jegyeidet!"

Felhasznált forrás: Uzsalyné Pécsi Rita: A nevelés az élet szolgálata 2.

Halász Kinga, Budapestimami

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

Hogy valóban élményekkel teli legyen a nyár!

Hogy valóban élményekkel teli legyen a nyár!

Mostanra már nyakig vagyunk a nagy nyári szünet kellős közepében. Mindenki elképesztően várta, a szülők talán már el is felejtik a holazalvókám-elfelejtettükalogopédiafüzetet-beposhadtazúszáscucc kombinációját, a gyerekeknek pedig egy ideje nem kell a szülők gyengéd (vagy épp agyvérzésközeli hangvételű-keljmárfelmertelkésünk!!!) ébresztésére kelniük. Szóval mit csinálnak? Hát még az ébresztőóra megcsörrenése ELŐTT természetesen közlik, hogy felkeltanaaaap, éhesvagyooook, kakiltaaaaam :D Én nem tudom, hogy vannak kódolva, de egyszerűen félelmetes, hogy a tanév idején 7kor sírva nyalábolom ki az ágyból az ovist, bezzeg a szünidőben 6kor már arcon pörögnek a testvérével együtt… Kis-Kovácsné Vancsa Barbi írása.
Rázva, keverve... jeges tea és kávé italok forró napokra

Rázva, keverve... jeges tea és kávé italok forró napokra

A nagy nyári melegben gyakran úgy érezzük, hogy könnyebb lenne egy kávéval, vagy teával. Forró helyzetekre jól jön néhány jeges korty akár mindkettőből.
Bolhazsákok és könyvmolyok

Bolhazsákok és könyvmolyok

Emlékszel még gyerekkorodból az összebújós meseolvasásokra? Az első kiböngészett betűkre, mikor végre összeállt egy szó? A takaró alatt zseblámpával olvasott regényekre? A könyvek világába belépés élménye egy életre elkísér bennünket.
Így lesz ügyes kezű gyereked

Így lesz ügyes kezű gyereked

Sok szülő csak az iskolaérettségi vizsgálatok során szembesül azzal, hogy óvodás gyermekének a rajzkészsége, vonalvezetése még nagyon távol áll attól, amilyen készségekre az első osztályban szüksége lesz. Kézenfekvőnek tűnhet ilyenkor színezők és feladatlapok garmadájával elárasztani a gyereket, ám a mozgások finomodásához nem erre van szükség.
Ugrás az oldal tetejére