Jelenlegi hely

Mi történik az első szavakig?

A beszéd az emberek közötti kommunikáció egyik nagyon fontos eszköze. Mint oly sok más, így a beszéd, az anyanyelv elsajátítása is már az anyaméhen belül megkezdődik a beszédszervek kialakulásával, az idegrendszer fejlődésével, az érzékelés (elsősorban a hallás) fejlődésével - és ami nagyon fontos -, az édesanya gyermekéhez intézett beszédével, énekével.

A születés pillanatában az első légvétellel és hangadással beüzemelődnek a beszédszervek, majd a felnőttekkel, a testvérekkel való állandó kapcsolat során kialakul a beszéd.

Kezdetben a csecsemő csak a sírással fejezi ki diszkomfortérzetét és nyugodt szunyókálással elégedettségét. Majd a 3-6. hét tájékán elkezd gőgicsélni, ami eleinte csak egy ö vagy á szerű hang ejtése, de ahogy telnek-múlnak a hetek sorban jelennek meg a különféle magánhangzók (ö, á, o, e, a, u, é stb.) és mássalhangzók (h, j, k, g, p, b, m stb.) és egyre változatosabbakká, egyre hosszabbakká válnak a gőgicsélt hangsorok (pl.: öj, áj, ej, oh, eju, áju).

A 3-6 hónap körüli csecsemő pedig már figyeli a szülei, testvérei, a felnőttek szájmozgását, és egyértelműen utánozza azt. Figyeli környezete reakcióját is hangadásaira, így a nevetés, válaszolgatás további próbálkozásokra ösztönzi. Játszik a hangerejével, tetszik neki, ha kiabálhat, és hangadásival az anyanyelve dallamát utánozza. Szinte már beszélget édesanyjával. (Pl.: gő, ghú, ga, abba, emme, ede, abbaba, bebebe, momom, gágágá, éme, eva, edüdüj, böböbü)

A beszédhangokon kívül képes más hangokat is képezni pl. ujjával pergeti az ajkát, kezével vagy egyéb tárggyal ütögeti a száját, esetleg a kezét vagy valamilyen tárgyat a szájába véve ad változatos hangokat stb.

A 6-9. hónapban a gyermek gőgicsélésének már határozott célja van. Azaz néhány hangot, hangsort már szinte mindig ugyanabban a formában ejt, azokat már tudatosan használja ugyanazokban a szituációkban és ugyanolyan céllal. Ez lehet figyelemfelhívás, „beszélgetés”, vagy türelmetlenségét fejezi ki, kér valamit, esetleg testvérét nevezi meg. (ögölögöjö, monono, dedáda, kelekele, guttata, prr, brr, dát) Ebben az időszakban a csecsemő hangállománya részben bővül, részben pedig szűkül. Bővül, mert egyre több anyanyelvére jellemző hangot hallat, szűkül viszont, mert megerősítés híján fokozatosan elkopnak a nem anyanyelvi típusú hangok.

A 10-12. hónapban a baba már szinte órákon át gőgicsél, többnyire megérti a hozzá intézett kérdéseket, felszólításokat és egyértelműen jelzi kívánságait is, bár ezeket még általában mozdulatokkal vagy hanggal kísért mozdulatokkal fejezi ki. Ez az a kor, amikor megjelennek az első szókezdemények pl. pá–pápá, pa–papa, apa, ma-mama, va- kutya, br-autó, motor, esetleg az első szavak: papa, mama, baba, apa, nem, ott. Ezek a szavak még mondatértékűek (azaz egyszavas mondatok), így a "mama" egyaránt jelenthet hívást, kérést, segítséget. A szituáció és a hangsúly sokszor elárulja, hogy mire is gondol a baba.

Azzal, hogy megjelentek az első szavak, a baba nem fejezi be a gőgicsélést, hiszen ezzel gyakorolja anyanyelve hangjainak ejtését. Ám ahogy bővül a szókincse, úgy csökken a gőgicsélése, és kb. másfél éves korára ezeket az értelmetlen hangsorokat fokozatosan, szinte észrevétlenül szavak, rövidke mondatok váltják fel.

Beszédfejlődés szempontjából igen látványos a 12-24. hónap közötti időszak, ugyanis a gyermek az egyszavas mondatoktól eljut odáig, hogy 2-3, esetleg több szavas bővített mondatokkal fejezze ki magát. Másfél éves korában kb. 10 szót használ, amik általában családtagokat, játékokat, a baba számára érdekes, fontos dolgokat (autó, cipő stb.), ill. a baba életében lényeges cselekvéseket (enni, inni, aludni stb.) jelölnek. Ezen szavak köre a gyermek 2 éves korára már 50 körül mozog, és a gyermek képeskönyvet nézegetve felismeri, megmutatja és meg is nevezi az általa ismert tárgyakat, állatokat. Boldogan mutatja főbb testrészeit saját magán, családtagjain, képeken és játékain. Az ejtett szavak hétről-hétre egyre tisztábbak, egyre érthetőbbek lesznek és már nemcsak az anyai fül vagy a testvérek számára.

Természetesen a gőgicsélt hangsorok nem varázsütésre alakulnak értelmes szavakká. Egy-egy szót nemcsak nagyon sokszor kell hallania a gyermeknek, hanem meg is kell értenie, tapasztalnia, azaz fogni, ízlelni, rágni, harapni, gyűrni, taposni stb., és akkor a gyakran hallott hangsort (pl. labda) össze tudja kapcsolni a megtapasztalt élménnyel (azzal a kerek pattogó, guruló valamivel). Ha létrejött a megértés, akkor elég csak hallania az adott hangsort, már tudja, hogy miről van szó. Így ez a hangsor bekerül a gyermek passzív szókincsébe, és ha még sokszor találkozik vele, előbb-utóbb mondani is fogja, azaz megjelenik az aktív szókincsében is. Az így megjelenő szavak először 2 majd 3 és egyre több szavas mondatokká rendeződnek, melyek még nyelvtanilag gyakran helytelenek. (pl.: Kérsz inni. – Kérek inni. Apa pápá brrr. - Apa elment az autóval.) A 2 évesek közül sokan rövid mondókákat, énekeket, versikéket is képesek önállóan „előadni”.

Természetesen a beszédfejlődés nagyon eltérő ütemű lehet. Részben a nemek tekintetében, de akár egy családon belül azonos nemű testvérek esetében is. Ami általánosságban elmondható, hogy a kislányok hamarabb kezdenek el beszélni, a kisfiúk pár hónappal később, és természetesen előfordul ennek fordítottja is. De minden esetben elengedhetetlen a beszéd megindulásához az ingergazdag környezet (nem csak a tv) és az interaktív, azaz a gyermekre figyelő, az ő jelzéseire azonnal reagáló, a gyermekkel beszélő, játszó szülő.

 

Szerző: Egrimami

Forrás:

Dr. Gósy Mária – Gráf Rózsa: Beszélgessünk a kisbabával!
"…Hogy szebben beszéljen…" Szülőknek a beszédhibákról, OPI, Budapest, 1982.
Logopédia jegyzet I., szerk.: Kovács Emőke, Tankönyvkiadó, Budapest
Dr. Gósy Mária: A beszédészlelés és a beszédmegértés fejlesztése óvodásoknak, Nikol GMK, Budapest, 1994.
Meleghné Steiner Ildikó: Mit tegyek, ha nem beszél?
www.beszed.hu – Az egészséges beszéd fejődésének menete

 

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

Ne felejtkezzünk el cserepes növényeink téliesítéséről sem!

Ne felejtkezzünk el cserepes növényeink téliesítéséről sem!

Olcsó tippek és fortélyok az egészséges növényekért és a cserepes növények fagymentes átteleltetésért.
Ezt árulják el rólunk a takarítási szokásaink a pszichológus szerint

Ezt árulják el rólunk a takarítási szokásaink a pszichológus szerint

Sokan tapasztalhatjuk, hogy a takarítás nem pusztán házimunka, hanem lelki, pszichés folyamat is: nemcsak a lakóterünket tisztítjuk meg és rendezzük el, hanem vele a gondolatainkat, a lelkünket is. Ez pedig nem véletlen: a lakásunkhoz, a rendhez vagy éppen a rendezetlenséghez való viszonyunk ugyanis jóval többet mond el rólunk, mint gondolnánk. Az LG Fuller Bianka pszichológussal járta körül, miről árulkodnak a szokásaink.
Az ADHD-s gyerek agya másként reagál jutalomra, büntetésre

Az ADHD-s gyerek agya másként reagál jutalomra, büntetésre

Miért vallanak kudarcot a hagyományos nevelési módszerek az ADHD-s gyerekeknél? Az október a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar (ADHD) és a diszlexia tudatosításának hónapja. A viselkedési tünetek mögött gyakran specifikus kognitív gyengeségek állnak. Szerencsére ma már egyre kevésbé azonosítjuk az ADHD-t a „rosszasággal”, azonban sok szülő és pedagógus szembesül azzal a kihívással, hogy a hagyományos nevelési eszközök nem működnek. De a szakértő szerint az ADHD-val élő gyermekek motiválására is megtalálhatjuk a hatékony. stratégiát.
Kézjel és koktél - segélykérés bántalmazás esetén

Kézjel és koktél - segélykérés bántalmazás esetén

A legutóbb történt, kiskorút ért bántalmazás esete mellett szülőként sem mehetünk el szó nélkül, fel kell vennünk a kesztyűt és felkészítenünk gyermekeinket az ilyen helyzetekre is.
Ugrás az oldal tetejére