Jelenlegi hely

TAJ kártya

A Társadalombiztosítási Azonosító Jel (TAJ) egy személyi azonosító, amelyet a magyar állampolgár születésekor kap, és az normál esetben végigkíséri egész élete során. Ezt a kódot használjuk az egészségügyi, a szociális és az egészségbiztosítási és a magánnyugdíj rendszerrel kapcsolatos nyilvántartások során. A TAJ számot egy bankkártya méretű hatósági igazolvánnyal, a TAJ kártyával igazoljuk.

TAJ szám és TAJ kártya
Ki kaphatja?
Magyar állampolgár, valamint az a nem magyar állampolgár, aki jogosult egészségügyi szolgáltatásra, munkanélküli vagy szociális ellátásra (azaz biztosított).
Mit tartalmaz?
A TAJ-kártya tartalmazza:
  1. tulajdonosának családi- és utónevét,
  2. születési idejét,
  3. TAJ-számot, valamint
  4. a kiállító szerv bélyegzőlenyomatát és a kiállító személy aláírását.
Mikor adják ki hivatalból és mikor kell igényelni?
 
 
 
A TAJ kártyát a TAJ bevezetésekor az Országos Egészségbiztosítási Pénztár hivatalból (az érintettek kezdeményezése nélkül) készítette el és küldte meg mindenkinek, aki nyilvántartásában szerepelt.
 
2009. június 28-tól megváltozott az újszülött TAJ kártyája kiadására vonatkozó szabályozás, ugyanis azt már nem kell a szülőknek kérni. Azt a gyermek lakóhelye - a szülő kérelmére a gyermek születési helye - szerint illetékes egészségbiztosítási szakigazgatási szerv a személyi adat- és lakcímnyilvántartás szervének az újszülött adataira vonatkozó adatszolgáltatása alapján, a gyermek lakóhelyére vagy a szülő kérelmében meghatározott címre postán megküldi.
Aki nem rendelkezik TAJ számmal illetve TAJ kártyával, de jogosulttá válik egészségügyi szolgáltatásra, munkanélküli vagy szociális ellátásra, az igényelhet TAJ kártyát.
 
A külföldön született magyar állampolgáságú újszülöttek esetén szükséges a magyarországi anyakönyvezési eljárás lefolytatása, amelynek lezárását követően a magyarországi lakcímkártya birtokában igényelhető az újszülött részére a TAJ kártya az ország egész területén.
 
Hol és hogyan igényelhető?
A TAJ kártyával kapcsolatos ügyintézést személyesen és postai úton lehet folytatni. A postai úton benyújtott igény esetén – ellenkező kérelem hiányában – a kártyát is postán kézbesítik. 
Új TAJ kártya igénylése

Aki nem rendelkezik TAJ számmal illetve TAJ kártyával, de jogosulttá válik egészségügyi szolgáltatásra, munkanélküli vagy szociális ellátásra, az ország területén bármelyik regionális egészségbiztosítási pénztárnál igénylőlap (http://www.oep.hu/nyomtatvanytar/temp_sc_521873.html) kitöltésével igényelheti kártyáját. Az igénylőlap benyújtásához szükség a személyi igazolvány és a lakcím igazolás bemutatására.

TAJ kártyán szereplő adat módosítása
 TAJ kártyán is szereplő személyazonosító adatok változása esetén gondoskodni kell új TAJ kártya kiállításáról.
Amennyiben a TAJ szám tulajdonosának családi vagy utóneve megváltozik, azt az egészségbiztosítási pénztárnál, az erre szolgáló bejelentőlapon be kell jelenteni. Az egészségbiztosítási pénztár elvégzi az adatmódosítást, az alapján kiállítja az új TAJ kártyát és átadja a kérelmezőnek, illetve megküldi a címére.
TAJ kártya pótlása elvesztés, rongálódás, lopás esetén
Abban az esetben, ha a TAJ kártyát elvesztik, megsemmisül, vagy ellopják, bejelentő lapon újat lehet igényelni.

Milyen dokumentumok szükségesek a TAJ kártya igényléséhez vagy pótlásához?

Minden igényléshez szükséges:
  1. személyazonosításra alkalmas igazolvány (személyazonosító igazolvány - ideértve az ideiglenes személyi igazolványt is, érvényes útlevél, kártyaformátumú vezetői engedély);
  2. lakcímet, és/vagy tartózkodási helyet igazoló okmány (lakcímkártya).

Az alábbiakat esetenként, szükség szerint kell csatolni: 

  1. alapul szolgáló jogviszony igazolása (pl.: munkaszerződés, munkáltatói igazolás)
  2. a díj megfizetését igazoló okirat, ha az eljárás díjköteles
  3. külföldi kérelmező esetén a Magyarországon tartózkodó státuszt igazoló dokumentum (tartózkodási, letelepedési engedély stb.) és a magyar egészségbiztosításra jogosultságot igazoló dokumentum
  4. képviselő eljárása esetén:
  • meghatalmazott eljárása esetén teljes bizonyító erejű magánokiratba foglalt vagy közjegyző által hitelesített meghatalmazás
  • kiskorú törvényes képviselőjének eljárása esetén a törvényes képviselő személyazonosítására alkalmas igazolvány és a kiskorú születési anyakönyvi kivonata
Mennyibe kerül?
 

Ingyenes az első TAJ kártya kiállítása az azzal nem rendelkező személyek számára, valamint a név és adatváltozás miatti kiadás.

3000 forint a TAJ kártya elvesztése, rongálódása vagy lopás esetén az újabb kártya kiállítása.
Mennyi idő alatt készül el?
Főszabály szerint a TAJ kártya a hiánytalan kérelemnek (beleértve az elveszett, ellopott, megrongálódott TAJ kártya igénylés iránti kérelmet is) a fővárosi/megyei kormányhivatal egészségbiztosítási pénztári szakigazgatási szervéhez megérkezését követő naptól számított 21 napon belül készül el.
 
Újszülöttek esetén adatszolgáltatás teljesítését követően soron kívül, de  legkésőbb nyolc napon belül.
Mit tartalmaz?
A TAJ-kártya tartalmazza:
  1. tulajdonosának családi- és utónevét,
  2. születési idejét,
  3. TAJ-számot, valamint
  4. a kiállító szerv bélyegzőlenyomatát és a kiállító személy aláírását.
Bővebb információ
 
Az információk változhatnak, érdeklődj a megadott elérhetőségeken!
Pontatlanságot találtál? Itt jelezheted nekünk!